17. november 2015

Sov godt

Søvn er altafgørende for vores trivsel, helbred og arbejdsevne. Men 40 procent af os har svært ved at sove.

Sådan skriver Krifa i Magasinet God Arbejdslyst i et interview med søvnvejleder Mikael Rasmussen. Han oplyser, at manglende søvn er dyrt i form af, at vi laver flere fejl, er mindre produktive, får forringet hukommelsen, koncentrationen og kreativiteten og øger risikoen for overvægt, type-2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme.

Søvn er det største trivselsværkstøj
Hans budskab er, at søvn er det største trivselsværktøj, vi kan arbejde med. For at finde ud af, hvor meget søvn man egentlig har brug for, foreslår han at bruge et par fridage til at sove lige så længe, man har lyst, og så bruge den tid, man sover, som udtryk for, hvor mange timers søvn man har brug for.

Undgå socialt jetlag
Mikael Rasmussen siger også, at det bedste, man kan gøre for at sove godt, er at stå op på samme tid hver dag – plus minus en time – også i weekenden. Mange sover for lidt i hverdagen og forsøger at kompensere ved at sove ekstra meget, når de har fri, og det forvirrer kroppen og giver dårligere søvn. Et fænomen, der kaldes socialt jetlag, siger Mikael Rasmussen.

Luk ned
Et andet råd, som Mikael Rasmussen giver, er at trappe sit aktivitetsniveau ned tidligt på aftenen. - Fysisk aktivitet i løbet af dagen fremmer god søvn, men der skal gå op til tre timer mellem motion og sengetid. Sluk også for tv og andre skærme, som booster stresshormonerne, siger Mikael Rasmussen.

Du kan læse hele Krifas Magasin God Arbejdslyst (hvor artiklen om søvn er på side 16-19) her.

Ove Klausen, kommunikationsmedarbejder, Krifa

Skriv kommentar

Skriv ikke som anonym! Vælg "Navn/webside". Webside er valgfri.