14. oktober 2015

Det gode pitch

For alle selvstændige er det vigtigt, at man har en god pitch – elevatortale. Det kan være det, der skaber indgangen til modparten, som i sidste ende betyder salg eller samarbejde. Lauge Vagner Rasmussen fra Pitcherific ved meget om pitch. Vi har derfor bedt ham skrive denne artikel.

Et godt pitch har et klart budskab. Et budskab om et vigtigt problem eller behov, som du har skabt en løsning på. Det er vigtigt, at dit kernebudskab – behov og løsning – står klart som krystal i modtagerens hukommelse, når du har pitchet til dem.
Derudover kan dit budskab også styrkes af andre elementer, for eksempel hvilket kompetent team der står bag til at udføre din idé, og hvilken hjælp du har brug for for at nå dine mål.

Det gode pitch er målrettet modtageren
Det gode pitch er tilpasset den, der skal være modtager af det. Hvis det er en investor, skal du sætte dig i investorens sted, så du svarer på de spørgsmål, de har. Så bliver spørgerunden bagefter også langt mere interessante.
Hvis det derimod er en potentiel kunde, du pitcher, er elementer som forretningsmodel, budget, salgstal og skalering absolut ligegyldige.
Den potentielle kunde har i stedet brug for at høre om fordelene ved at bruge dit produkt eller service, og hvordan det er anderledes (og bedre!) end de andre produkter på markedet.

Tre tips til et godt pitch
#Tip 1: Sørg for at skabe et klart og værdiskabende budskab – hellere et lidt for simpelt budskab, som kan uddybes, end et komplekst budskab, som modtageren ikke forstår.

#Tip 2: Lav dit pitch med en bestemt modtager i tankerne. Det kan være en potentiel kunde eller en iværksætterkollega. Prøv at sætte dig i deres sted og forestil dig, hvad de har brug for at vide for at forstå idéen og synes, den er interessant og overbevisende.

#Tip 3: Slut dit pitch af med et ’call-to-action’, dvs. en opfordring til den, du har pitchet til, om at handle eller gøre noget. Det kan være, du beder vedkommende om at give feedback, om at formidle en kontakt til en interessant person, eller om vedkommende vil teste eller købe dit produkt.
Ved at lave et call-to-action får du et mere konkret udbytte af dit pitch, og de fleste vil gerne hjælpe dig og din interessante idé videre, hvis de kan.

Få hjælp på nettet
Du kan få hjælp til at lave eller forbedre dit pitch via værktøjerne på  Pitcherifics hjemmeside. Her kan du hurtigt og let lave et stærkt pitch, uden at være ekspert på forhånd.

Steen Petersen, virksomhedsrådgiver, Krifa Erhverv.

Skriv kommentar

Skriv ikke som anonym! Vælg "Navn/webside". Webside er valgfri.