23. oktober 2013

Det gode lederskab

Relationer har stor betydning for alle mennesker. Når du ansætter din første medarbejder, vokser dit ansvar.

Det er almindeligt kendt, at mangel på menneskelighed på arbejdspladsen giver et dårligt arbejdsklima. Det er mindre kendt, at for meget privatliv og venskab kan resultere i det samme. Det kan gå ud over produktiviteten og i sidste ende skade de mennesker, der ellers vil det godt for hinanden.

Menneskelig uden at være for privat
En leder, der er for privat med sine ansatte, risikerer at miste sin handlekraft. I grimme tilfælde bliver det brugt mod den ansatte og får karakter af ”snagen” og ”dyneløfteri”. Det er helt uacceptabelt og magtmisbrug.

Tillid er afgørende
Det gode lederskab bygger på tillid mellem leder og ansat - og en gensidig anerkendelse af hinandens opgaver og beføjelser. Det er grundlaget for at træffe vigtige beslutninger i virksomheden. Også de svære - for eksempel fyringer.
I mange små virksomheder er det naturligt, at de første ansættelser er venner eller gode bekendte. De fleste gange går det godt, men det kræver en særlig opmærksomhed fra lederen.

Denne artikel om lederskab har vi fået skrevet af Kristelig Arbejdsgiverforening, som er en af vores eksterne samarbejdspartnere.

Læs mere
I artiklen ”Når en ansat får en vens privilegier”
Om vores Juridisk Hotline - Personalejura
Om vores Juridisk Hotline - HR og ledelse

Hasse Hagsteen, erhvervschef, Krifa Erhverv

Skriv kommentar

Skriv ikke som anonym! Vælg "Navn/webside". Webside er valgfri.