14. marts 2013

Stop søvntyven

Dit fysiske og psykiske helbred afhænger af en god nattesøvn. Så vær på vagt over for det, der kan stjæle din gode nattesøvn.
En god dag begynder med en god nattesøvn. Måske fristes du til at inddrage timer, hvor du skulle have sovet. Det kan gå i en kortere periode. Men som udgangspunkt har mennesker brug for syv til ni timers søvn i træk.
I nattens mulm og mørkeMange arbejder under et dagligt tidspres og urealistiske deadlines. I nattens mulm og mørke kommer søvntyven så i form af negative tanker. Det kan være fejl, vi har lavet, eller ting, vi frygter ikke at nå. Typisk vil mus blive til elefanter, hvis vi ikke får stoppet dem.
Tre gode råd
Det er vigtigt at have en strategi for at få en god søvn. Her er tre gode råd:
 
  • Tænk på noget rart, når du lægger dig til at sove. Tænk fx på fem gode oplevelser fra dagen, der er gået.
  • Undgå kaffe, alkohol og store måltider de sidste to timer, før du går i seng.
  • Stå op, når du ikke kan sove, så du ikke forbinder din seng med søvnløshed.

 Eva Jødal, jobtrivselskonsulent, Kristelig Fagbevægelse
 
 

Skriv kommentar

Skriv ikke som anonym! Vælg "Navn/webside". Webside er valgfri.