13. marts 2013

Gode råd til markedsføring af din virksomhed

Vi har bedt reklamebureauet Sputnik Reklame, som er en af vores samarbejdspartnere, give nogle tip til god markedsføring. Her er et par korte gode råd om, hvordan du kommer godt i gang med at markedsføre din virksomhed.

Fremstå professionel – det skaber troværdighed
Sørg for at få en professionelt designet visuel identitet. Det er afgørende i den opfattelse, din omverden vil få af dig og din virksomhed.

En visuel identitet er ikke kun et logo. Det er også de andre grafiske elementer, som skal spille sammen med logoet. Det er fx typografi, farver og støttegrafik. Og så er det nogle tanker og guidelines for, hvordan de forskellige elementer skal spille sammen og anvendes.

Lav en plan for din markedsføring
Alt for mange mindre virksomheder har ikke en plan for deres markedsføring - men tager stilling fra aktivitet til aktivitet. Det ender alt for ofte med at blive en meget dyr løsning, som sender virksomheden ud på en unødvendig slingertur, der i værste fald skader mere, end det gavner.

En markedsføringsplan behøver ikke at være et stort og uoverskueligt værk – tværtimod … Den skal bare sikre, at du har sat dig ind i markedet, i din konkurrencesituationen, har beskrevet din målgruppe og sat dig nogle mål for din markedsføring.

Så hjælper en markedsføringsplan dig også med at træffe de rigtige beslutninger om reklamekøb og markedsføringsaktiviteter – så du bruger dine penge på den mest optimale måde.

Start med det, som ikke koster det helt store
Der er ingen grund til at købe en TV- eller annoncekampagne som noget af det første. Der er en række medier og aktiviteter, du kan og bør tage fat i først.

Som næsten et must skal du have en hjemmeside. Den skal danne en grundstamme i næsten al din markedsføring og kommunikation med din omverden. Den er din ”butiksrude” ud ad til – særligt hvis du sælger produkter/ydelser via din hjemmeside. Du skal selvfølgelig sørge for, at din side kan findes – det kaldes SEO og er en hel disciplin i sig selv, som du bør få lidt hjælp til for at komme godt i gang.

Sociale medier
Sociale medier er en (næsten) gratis mulighed – især hvis du er en B2C-virksomhed (hvis dine kunder er private forbrugere), er sociale medier, som fx facebook, et rigtigt godt værktøj.

Direct mail
Direct mail eller salgsbrevet, som det også bliver kaldt, er et stærkt værktøj. Her gælder der bare en masse skrevne- og uskrevne regler, som du skal sætte dig ind i først.

Telefonsalg
Du må ikke glemme det personlige salg. Der er mange, der hader at ringe uopfordret op og lave kold kanvassalg, men det virker. Og dem, der mestrer det, får succes med deres virksomhed.
God fornøjelse med din markedsføring!

Hasse Hagsteen, erhvervschef, Krifa Erhverv

Skriv kommentar

Skriv ikke som anonym! Vælg "Navn/webside". Webside er valgfri.