18. marts 2011

Hvilke erfaringer har du med markedsføring?


Del dine erfaringer med markedsføring her på bloggen. Hvilke gode erfaringer har du, og hvad har på ingen måde virket?

Sammen med vores marketingsbureau var jeg i gang med at planlægge nogle fyraftensmøder, hvor du kunne blive inspireret i forhold til markedsføring. Vi valgte dog at tøve en kende, da vi blev usikre på behovet.

Er behovet at lære, hvordan man skaber sig et brand og kommunikerer det til omverdenen eller er behovet mere, hvilke medier, som virker eller ikke virker?

Vi vil derfor gerne høre om dine erfaringer og behov:

  • Har du erfaring med at have en reklame i en lokalavis? Virkede det?
  • Har du været på TV eller i radio? Virkede det?
  • Har du været på forskellige sites med bannerreklamer? Virkede det?
  • Har du kontaktet mulige kunder via direct mail? Virkede det?
  • Har du helt andre erfaringer, f.eks. Google optimeret hjemmeside, salg via netværk eller evnet at skabe dig et brand i dit marked? Virkede det?

I Krifa Erhverv har vi eksempelvis gode erfaringer med radioreklamer. Vi har netop haft endnu en kampagne med fine resultater. Men hvad der virker for en virksomhed, er ikke ensbetydende med, at det virker for en anden. Produkt, størrelse og fodfæste i markedet har indflydelse.

Jeg håber, at du er med på at dele dine erfaringer, så andre kan opleve din succes eller undgå at smide penge efter noget, som ikke virker. Følg debatten her på bloggen og bliv inspireret.

Hasse Hagsteen, erhvervschef, Krifa Erhverv


10 kommentarer:

24. marts 2011 kl. 10.10 Anonym

Entreprenør- og kloakvirksomhed:
Lokalavis i 2-3 mdr. med en ok synlig annonce virkede ikke for os, ligesom Eniro og krak er spild af penge. Eniro og Krak's kundeservice er endvidere kritisabel.
Vi har annonceret i direkte blade til sommerhusejere, hvilket har givet lidt bonus. Derudover har vi været tilmeldt byggestart.dk, hvilket også har givet lidt (dog synes vi ikke det gav nok ift. prisen for at være tilmeldt) Mund-til-mund og god, synlig reklame på bilen er det, der har givet mest.

24. marts 2011 kl. 10.28 Mette Berner

Vores tilgang/strategi til markedsføring er, at have så mange 'knapper' at skrue på som muligt. Det er samtidig også vigtigt at være åben overfor de muligheder der opstår.
Det betyder i praksis, at vi handler 'kvikt' på de idéer som vi får. Og det virker efter princippet, mange bække små ...
Det som virker bedst for os er: Google Adwords, Nyhedsbreve, indlægsholdere i netværk, være aktiv på Linked-in og Facebook, deltage i netværk og gæste andre netværk, sende få salgsbreve til meget specifikke kunde enmer, have reklamer på bilerne og afholde gratis Demo Dage og i det hele taget gøre folk nysgerrige på det vi har.
Fx så bruger vi glade farver på kontoret, har sjove visit kort og medbringer gerne ting til div. møder der fortæller en historie om os.
Vi bliver derfor kontaktet af free lance journalister der skriver om os og bloggere der henviser til vores hjemmeside.

Vi har opdaget, at det som 'sælger' bedst er når vi selv er TOP engageret i vores fortælling (præsentation) af ydelser/produkter. Og når vi gør vores ypperste for at dele den glæde med andre.

24. marts 2011 kl. 10.50 Susanne Skjoldborg

Min tilgang til at fortælle erhvervlivet om hvordan de kan vækste og udvikle deres forretning med hypnose og hypnoterapi er primært gennem pressemeddelelser og netværk. Det fungerer rigtig godt at binde budskabet op på en case, så det hæfter sig fast i folks bevidsthed. En aktuel klient lige nu er VVS manden med 18 medarbejdere. Han var rigtig træt af hele tiden at tiltrække de vanskelige og sure kunder. Lige nu arbejder vi med at det bliver ok for ham at være på kontoret og systematisere flowet på hans skrivebord.

24. marts 2011 kl. 12.30 Grith Mandrup-Poulsen, CEO & founder

En effektiv markedsføringsstrategi bygger på analyse og forståelse af det marked, man vil agere i. Særligt med din kommunikation ud i markedet, er det yderst vigtigt, at få klart defineret, hvilke målgrupper du vil ramme med dine budskaber(eks. dine nye kunder), hvem du vil i dialog med (eks. interessenter).
At planlægge sin markedsføring løbende og efter humør og kreativitet kommer man ikke langt med i længden (og på bundlinien), men kan dog opnå gode, sjove og lærerige respons på den korte bane.

Jeg kan derfor kun anbefale at:

1. starte med at definere sine mål for sin virksomhed (salgsmål m.m.)
2. herefter beskriver man sit marked
3. derefter segmentere man sine valgte målgrupper (eks. primære, sekundære m.m.)
4. for så at vurdere hvilke medier, metoder, man vil benytte
5. sidst men ikke mindst: husk at evaluer hvad som virkede godt og hvad som virkede mindre godt.

På den måde og kun på den måde opnår man en effektiv markedsføring, som fører til salg, og derved resultat.

hav en god dag med Jeres markedsføring!

24. marts 2011 kl. 13.14 Allan Woods (WOODS - REN SERVICE)

Vi erkender at vi er for dårligt til at bruge reklamer via www, og det er et af de punkter vi vil opprioritere fremover, så vi vil bl.a. høste af jeres erfaringer.

Pt. bruger vi primært, "tilfældig henkastet" reklamemateriale, som dog bakkes op af mindre annoncer i eks. telefonbøger, avisannoncer, postomdeling. Gentagelse er vigtigt, og så lige gentagelse én gang til, og igen… Tænk på at vi hver uge får en Supermarkeds-reklame ind ad døren ... Hver uge fortæller de at de har ting som vi udmærkedet ved Supermarked har. Eks. mælk, flæskesteg, sokker osv. og alligevel fortæller de igen og igen den samme historie, og igen og igen har de kunder der relaterer deres indkøb i netop den forretning, fordi at de har de varer det udmærket ved de har. At vi så lige stopper en ”behagelig” pose slik, 1 fl. lækker vin eller 2 fl. velduftende shampoo i kurven, gør at både kunden og supermarkedet er glade. Win-Win er at du finder dit ”mælke-produkt”, fortæl om det til højre og venstre, og øs ud af din øvrige produktpakke løbende, så skal vil din foretrukne kunde, automatisk slå 2 fluer med et, og købe både ”mælken og behagelighedsvaren” hos dig.

RÅD: UNDGÅ AT FORUDBESTEMME DIN NYE KUNDES BEHOV!
Den største fejl jeg mener at en sælger kan gøre, er hvis sælgeren på forhånd frasorterer en kunde, pga. sælgerens objektive fravalg ala "det har den kunde nok ikke behov for". Vi har en Telt- og Serviceudlejning, hvor vi udlejer eks. jukebokse. Relationen ”Jukeboks + 80-årig oldemor”, er nok ikke lige den mest oplagte kombination. Men fakta er at vi mærker, at vores relative korte præsentationstid og (vigtigt) udlevering af en jukeboks-brochure til den 80-årige, altid lige giver anledning til en lille small-talk, som kan drejes hen i den retning kunden hælder til.

1. ”Nææ, det er vist ikke noget for mig”: Bliver så til en snak om hvordan hun holder fest, til hvilket bestik, som så igen bliver en præsentation af noget eksklusivt bestik som falder i hendes smag. Og vi er halvvejs i mål
2. ”Nææ, hvor er den fin. Kan den spille Vikingerne, de er så gode…”. Det fører så igen til en snak som, kan blive konkret til hendes egen fest, eller til en af børnenes næste fester.
3. Uanset hvad, finder vi en vinkel, så at hun bliver vores ambassadør, så at hun videreleverer hendes nye input. Alt sammen startet på baggrund af en lille uskyldig brochure.
Og det virker! Noget virker omgående, og noget virker først om 3 år, men det virker!

24. marts 2011 kl. 16.04 Palle Niebuhr

Vi har på vore klinikker prøvet ALT - Krak/Eniro, annoncer, telefonbogsannoncer, biografreklamer, direct-mail, telefonsalg, messer... intet har givet noget.
Vi bruger nu kun hjemmeside og Google AddWords, som har givet vore klinikker rigtig mange kunder for små midler.
Vi kan selv justere vor GoogleAddwords med kampagner, prissætning, geografisk udbredelse osv.

24. marts 2011 kl. 18.33 Charlotte Eland

Jeg henvender mig via internettet - fordi min forretning primært sælger via webshop. Bruger jeg avisen, så er det via pressemeddelelser i forbindelse med mine udstillinger, ferniseringer m.v.
På nettet har jeg mest udbytte af at have en side på facebook, hvorfra jeg kan opdatere og interagere med de tilmeldte på siden. Her kan man også annoncere, det er meget lig googles annoncering, dog mere enkelt at benytte.

24. marts 2011 kl. 23.05 Britt-Mari August

I mit kreative værksted, har jeg prøvet næsten alt, Krak, Eniro, tlf. bøger, avisannoncer og det har ikke været pengene værd.

Der imod har mine nyhedsbreve, synlig reklame på bilen, Googel Addwords givet stor respons, og kursuskassen til mine kurser er guld værd, jeg får mange henvendelser denne vej.

Den respons som mine kursister giver videre ved at fremvise de resultater de har opnået på mine kurser er en af de bedste reklamer jeg kan få.

Jeg sætter også mine udstillinger/kurser i diverse gratis kalendere på nette/facebook og kunstkalenderen.

6. april 2011 kl. 14.03 Tina Lund

I byggebrancen har vi både brugt Krak, telefonbøger, avisannoncer og lokalguide med ok effekt. Dog har vi uden tvivl haft størst respons på store bannere ved større byggeprojekter.

12. april 2011 kl. 13.04 Steen Hoffmann

Alle med egen virksomhed kender til opgaven markedsføring.
Man burde nok omskrive det lidt - for al start er SALG.
Det er der mange får problemer, for man kan ikke alene regne med at få forespørgsler, man må frem og sælge til de emner man har.
Der findes en sikker metode til at opbygge nysalg og på den måde få fat i nye kunder ( medmindre man drive ren e-handel )
Se på www.salgspotentiale.dk og download en gratis bog om netop salgsproces og som rosinen i pølse enden værdibaseret salg.
Jeg har selv startet virksomhed op både alene og for andre og det virker. Skal du ledes genne et koncept koster det penge, men de er givet godt ud for du får struktur i dit salg og dermed vækst

Skriv kommentar

Skriv ikke som anonym! Vælg "Navn/webside". Webside er valgfri.